ردپای چین در کاهش قیمت فرآوردۀ آسیا

ردپای چین در کاهش قیمت فرآوردۀ آسیا

پالایشگاه های چینی به دنبال استفاده از سهمیه های صادراتی و حاشیه سود های پالایشی، برای جبران مصرف ضعیف داخلی می توانند حجم بی سابقه ای از سوخت حمل و نقل را در این ماه صادر کنند.

به گفته شرکت های تحقیقاتی و مشاوره نفتی و منابع تجاری به نقل از رویترز، صادرات بنزین، دیزل و سوخت جت چین در ماه دسامبر می تواند به 6.5 تا 7.1 میلیون تن برسد.به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود صادرات گازوئیل منجر به رکورد صادرات سوخت شود و در این ماه حدود 3 میلیون تن صادرات صورت گیرد. رکورد قبلی صادرات گازوئیل چین -با 2.83 میلیون تن- در مارس 2020 بود؛ درست قبل از سقوط تقاضای جهانی نفت در آغاز همه‌گیری کووید.

فعالان بازار به رویترز گفتند حتی با وجود چرخش در سیاست کوویدصفر چین، انتظار نمی رود تقاضای داخلی سوخت فوراً افزایش یابد. بنابراین پالایشگاه ها با داشتن سهمیه کافی، در هفته های آینده به دنبال صادرات سوخت بیشتری خواهند بود.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل و نقش HSE در پالایشگاه ها

علیرغم تقاضای کم و متوسط داخلی، پالایشگاه های چینی در حال افزایش تولید و صادرات هستند تا از حاشیه سود بالا در بازار جهانی سود ببرند. پالایشگاه ها اکنون دارای بیشترین سهمیه صادرات سوخت هستند که توسط مقامات برای سال جاری صادر شده است. چین در پایان سپتامبر 15 میلیون تن سهمیه صادرات سوخت جدید را به پالایشگاه های اصلی خود اختصاص داد و این سهمیه می تواند به اوایل سال آینده نیز انتقال یابد.

برخی منابع تجاری نیز به رویترز گفتند که اخیراً پالایشگاه ها تشویق شده اند تا از سهمیه های خود تا پایان سال جاری استفاده کنند، که می تواند منجر به رکورد صادرات سوخت به خارج از چین شود و حاشیه های پالایش آسیایی را کاهش دهد.

بر اساس برآوردهای کلاید راسل، ستون نویس رویترز، در ماه نوامبر، صادرات سوخت چین به بالاترین میزان از آوریل 2020 رسید و 37.7 درصد نسبت به اکتبر و 46.4 درصد نسبت به نوامبر 2021 افزایش یافت و به 6.14 میلیون تن در ماه گذشته رسید.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *