زلزله؛ مانعی جدید برای تولید نفت شیل امریکا

زلزله؛ مانعی جدید برای تولید نفت شیل امریکا.

تولید نفت شیل نیازمند عملیات «شکافت هیدرولیکی» (Hydraulic Fracturing) است. سیال پرفشاری که به سازندهای شیلی تزریق میشود، میتواند سنگهای بسیارمتراکم را شکسته و تولید نفت شیل را فراهم کند. در اثر استفاده بی رویه از روش شکافت هیدرولیکی، بمرور زمان ساختار زمین شناسی یک منطقه تضعیف شده و ممکن است زلزله رخ دهد. تولیدکنندگان شیل، از آبهای پسماند که از چاههای نفت و گاز خارج میشود، در نقش همان سیال پرفشار استفاده کرده و مجددا آنرا به درون چاه تزریق میکنند.

بیشتر بخوانید: ریفرمینگ چیست؟

رویترز روز جمعه اعلام کرد مجموعه ای از زمین لرزه های اخیر در تگزاس، هزینه های تولید را برای تولیدکنندگان نفت شیل امریکا افزایش داده و متعاقبا رگولاتورها به دنبال بستن برخی چاه های دفع آب (Water Disposal) هستند.

تولید آب پسماند یا پساب (Wastewater: وِیست-واتر)، بخش جدایی ناپذیر فرآیند تولید نفت و گاز است؛ بعبارت دیگر، پسابی که همراه با نفت و گاز به داخل زمین تزریق شده بود مجددا تولید شده و بسمت بالا برمیگردد. این تزریق مجدد پساب، متهم به ایجاد زلزله در این منطقه شده است.

در حال حاضر محدودیت‌هایی برای تزریق مجدد پساب وجود دارد. چاه‌های عمیق‌تر نیز با محدودیت‌های شدیدتری مواجه هستند. اخیرا سلسله زمین لرزه هایی در اواسط نوامبر با قدرت 5.4 ریشتر رخ داده است. تگزاس باید تا اواسط سال 2023 حجم آب را تا 70 درصد کاهش دهد که در مقایسه با اوایل سال جاری 68 درصد کاهش داشت. زمین‌لرزه‌های بعدی باعث می‌شود که رگولاتورها بیشتر فشاری بیاورند.

به گفته رگولاتورها، اگر زلزله 4.5 ریشتری یا بالاتر در همان منطقه کولبرسون-ریوز رخ دهد، همه چاه های عمیق به مدت 2 سال از تاریخ زمین لرزه بسته خواهند شد. رویترز گفته است در حال حاضر 78 حلقه چاه دفع پساب در آن منطقه وجود دارد که 19 حلقه چاه عمیق آنها 400 هزار بشکه در روز پساب تزریق میکردند.

بسته شدن این چاه‌های عمیق می‌تواند باعث مشکلات جدی لجستیکی شود و توانایی تولیدکنندگان نفت و گاز برای تولید نفت در تگزاس غربی و نیومکزیکو را کاهش دهد. لذا برای ادامه جریان نفت و گاز، تولیدکنندگان باید پساب را به جای تزریق به زمین، به جای دیگری انتقال دهند. اگر این کار، تولید نفت و گاز را متوقف نمی کند، اما مطمئناً به هزینه های آنها می افزاید.

شورون از جمله بازیگرانیست که تحت تأثیر مقررات جدید قرار گرفته است. 10 حلقه چاه پساب شورون که قادر به تزریق 745 هزار بشکه آب در روز است، تحت محدودیت‌های جدید قرار خواهد گرفت.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *