سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی؛ تهدید جدید تولید نفت در ۲۰۲۳

سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی؛ تهدید جدید تولید نفت در ۲۰۲۳

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش سرمایه‌گذاری انرژی جهان که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در تولید انرژی خورشیدی در سال 2023 برای اولین بار با تغییر موج انرژی جهانی، سرمایه‌گذاری در تولید نفت را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

شرکت تحقیقاتی BloombergNEF یا BNEF در اوایل سال جاری گفت بحران انرژی و اقدامات سیاستی باعث شد که سرمایه گذاری جهانی در منابع انرژی کم کربن به رکورد 1.1 تریلیون دلار در 2022 افزایش یابد، و پول صرف شده برای انتقال انرژی، برای اولین بار با سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی برابر شود.

برای سال 2023، آژانس بین المللی انرژی کل سرمایه گذاری در انرژی را 2.8 تریلیون دلار پیش بینی کرده است که 1.74 تریلیون دلار آن صرف انرژی های پاک و فناوری ها و 1.05 تریلیون دلار باقی مانده صرف سوخت های فسیلی می شود.

این آژانس انتظار دارد سرمایه‌گذاری سالانه در انرژیهای پاک بین سال‌های 2021 تا 2023، 24 درصد افزایش یابد. این عدد برای سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی در مدت مشابه، 15 درصد است.

مطالعه بیشتر: هیدروکربن سنگین پتروپالایش نیک یزد کد ۹-۴۸-۶۴۷۴۲ 

نمونه درخشان رشد سرمایه گذاری در انرژی پاک، انرژی خورشیدی است که در سال 2023 قرار است برای اولین بار سرمایه بیشتری نسبت به نفت جذب کند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، در توضیح این گزارش گفت: این نشان دهنده تغییر در انرژی جهان است.

گفته میشود به ازای هر دلار سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی، حدود 1.7 دلار در حال حاضر صرف انرژی پاک می شود. پنج سال پیش این نسبت یک به یک بود.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی از سرمایه‌گذاری‌های در انرژی پاک خوشحال است، تعداد زیادی از بزرگان صنعت نفت بر اهمیت یک دوران گذار “حساب شده” و سرمایه‌گذاری با شیب ملایم در نفت و گاز تاکید می‌کنند.

مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی در حال پیوستن به غول نفتی دولتی عربستان سعودی آرامکو برای این “گذار حساب شده” هستند که در آن مردم بتوانند انرژی مطمئن و مقرون به صرفه‌ای را که در حال حاضر نیاز دارند دریافت کنند.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *