افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا

افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا

در حین افت قیمت گاز در اتحادیه اروپا، این قاره عجله دارد تا منابع واردات گاز طبیعی خود را متنوع کند. غول گاز روسیه گازپروم شاهد سقوط درآمد و سهم بازار سال گذشتۀ خود در اروپا در نتیجه تحریم های غرب بوده است. اما در حالی که روسیه مشغول تلاش برای تغییر مسیر صادرات به مصرف کنندگان آسیایی است، اروپا واردات گاز از آذربایجان را افزایش داده است.

صادرات گاز آذربایجانی به اروپا از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) در سه ماهه اول سال 2023 به 2.9 میلیارد مترمکعب رسید. اگرچه این امر آذربایجان را به تامین کننده نسبتاً کوچکی برای اتحادیه اروپا تبدیل می کند، اما کل حجم عرضه شده در سال 2023 بیشتر از سال های گذشته است. در سال 2021، اروپا 8 میلیارد متر مکعب گاز از آذربایجان دریافت کرد که در سال 2022 به 11.4 میلیارد متر مکعب رسید.

به گزارش Caspiannews.com، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، گفته است که کشورش در حال برنامه ریزی برای افزایش ذخایر از حدود 12 میلیارد متر مکعب در سال جاری به حدود 20 میلیارد متر مکعب در سال 2027 است. در ژوئیه 2022، کمیسیون اروپا و آذربایجان یک شراکت استراتژیک در این زمینه ایجاد کردند. بر اساس مفاد این تفاهم نامه، آذربایجان متعهد شده است که صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را دو برابر کند. در این تفاهم نامه، دو طرف همچنین موضوع انرژی های تجدیدپذیر، به ویژه انرژی بادی و هیدروژن سبز را بیان کردند. اتحادیه اروپا معتقد است که آذربایجان می تواند در بلندمدت به یک شریک استراتژیک انرژی تجدیدپذیر تبدیل شود و در کوتاه مدت نقش خود را به عنوان تامین کننده گاز طبیعی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: روزهای خوش نفت شیل به پایان می‌رسد؟

آذربایجان برای اینکه بتواند حجم بیشتری را تحویل دهد، به شدت به میادین شاه دنیز و آبشرون تکیه میکند. شاه دنیز حدود 25 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 36 میلیون بشکه میعانات گازی در سال 2022 تولید کرد. مالکیت میدان آبشرون نیز 50/50 میان TotalEnergies و SOCAR مشترک است. اولین تولید تجاری در میدان آبشرون قرار است امسال با نرخی در حدود 1.5 میلیارد مترمکعب در سال آغاز شود که انتظار می رود در سال 2027 به حدود 5.1 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *