امضای توافقنامه تجارت آزاد روسیه و ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

امضای توافقنامه تجارت آزاد روسیه و ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه روز سه شنبه گفت روسیه و ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق رسیده اند. روسیه و ایران بدنبال همکاری در پروژه های مشترکی چون کشتی سازی هستند و نیز توافق کرده ایم که همه موانعی را که امروز بر سر راه توسعه تجارت دوجانبه وجود دارد، برداریم. ما در مورد کاهش موانع در مرز با کشورهای ثالث صحبت داشته ایم. همچنین توافق کرده‌ایم در آینده نزدیک توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را منعقد کنیم.

این خبر به دنبال گزارش هایی مبنی بر ادامه کار ایران و روسیه درباره جزئیات سوآپ عرضه نفت و گاز خود که انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی امضا شود، منتشر شده است. قرارداد سوآپ، حداقل در مرحله اول توافق، می تواند شامل 5 میلیون تن نفت (37 میلیون بشکه) و 10 میلیارد متر مکعب گاز در سال باشد. نواک همچنین گفت که تحویل از روسیه به ایران قبلا آغاز شده و اکنون به دنبال توسعه انواع محصولات مشمول این قرارداد هستند.

نواک گفت گردش تجاری بین دو کشور در سال جاری 36.4 درصد افزایش یافته و به 3.3 میلیارد دلار رسیده و به زودی به 4 میلیارد دلار هم می رسد.

توافق با ایران در مورد نفت و گاز و پروژه‌های کشتی‌سازی، به روسیه  آزادی عمل بیشتری در خصوص تحریمهایش می‌دهد. این کشور امیدوار است با اجرایی شدن تحریمها، راه های خروجی بیشتری برای نفت و گاز خود بیابد و البته اگر موضوعی وجود داشته باشد که ایران بهتر بداند، این است که چگونه با تحریمها مقابله کند.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *