بنابر اعلام بانک مرکزی روسیه، این کشور ممکن است مجبور باشد مالیات نفت و گاز را افزایش دهد. درآمدهای فعلی بودجه کمتر از درآمد برنامه ریزی شده است و این خطر در صورت تکرار در سالهای آتی میتواند برنامه های بودجه را از مسیر خارج کند.
خبرگزاری روسی اینترفکس براساس دستورالعمل سیاست پولی بانک مرکزی روسیه تصریح کرده است که یکی از مهم‌ترین عوامل در برنامه‌ریزی سیاست‌های بودجه در میان‌مدت، خطر تمام شدن موجودی «صندوق ثروت ملی» موسوم به NWF و ثبات قانون بودجه جاری خواهد بود.
بر اساس قانون بودجه، روسیه ارزهای خارجی را از صندوق ثروت ملی خود میفروشد تا کسری درآمد نفت و گاز را جبران کند، و یا در صورت وجود مازاد درآمد، اقدام به خرید ارز و شارژ صندوق میکند.
در این پیش‌نویس آمده است: «در شرایط فشار تحریم‌ها بر روسیه و کاهش تدریجی قیمت‌های جهانی مواد خام، این احتمال وجود دارد که درآمدهای نفت و گاز، حتی درصورت تضعیف روبل، برای مدت طولانی زیر سطوح پایه باقی بمانند».

هفته گذشته، با ادامه سقوط روبل، بانک مرکزی این کشور پس از اینکه اعلام کرد از 10 آگوست تا پایان سال هیچگونه خرید ارزی در بازار داخلی انجام نخواهد داد، از تصمیم خود عقب نشینی کرد و به طور موقت قانون بودجه را کنار گذاشت.

در پایان ماه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اصلاحیه‌هایی را در قانون مالیات در بخش انرژی امضا کرد که بر اساس آن، از سپتامبر تخفیف نفت خام اورال از 25 به 20 دلار در هر بشکه کاهش می‌یابد. این اصلاحات همچنین یارانه های پالایشگاههای روسی را از سپتامبر 2023 تا پایان سال 2026 به نصف کاهش می دهد. به گفته آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، نصف شدن یارانۀ پالایشگاهها به بودجه روسیه اجازه می دهد تا ماهانه 326 میلیون دلار (30 میلیارد روبل روسیه) در هزینه ها صرفه جویی کند.

منبع : oilprice