قراردادهای آتی گاز اروپا: بحران انرژی هنوز باقیست

قراردادهای آتی گاز اروپا: بحران انرژی هنوز باقیست

از آنجا که اروپا به زودی باید ذخایر خود را برای زمستان 2023/2024 پر کند، قراردادهای آتی گاز طبیعی اروپا به قیمت های بالایی برای بقیه سال میل پیدا کرده است.

قیمت گاز طبیعی هاب TTF روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح از سپتامبر 2021 سقوط کرد و اروپا مطمئن است که در زمستان امسال کمبود گاز وجود نخواهد داشت.

با این حال، رقابت برای اطمینان از عرضه برای زمستان آینده حتی به طور جدی آغاز نشده است. قیمت‌ها میتواند تا تابستان بالاتر از قبل از حمله روسیه به اوکراین باقی بماند؛ چرا که اروپا با رقابت شدیدتری از آسیا برای عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) مواجه خواهد بود. قیمت معاملات آتی TTF برای ماه دسامبر بالاتر از 60 یورو در هر مگاوات ساعت است که به طور قابل توجهی بالاتر از 54 یورو در ماه مارس است.

سال گذشته، آسیا -از جمله چین- با وجود تورم نقطه به نقطهٔ نسبتا بالا و کاهش رشد اقتصادی چین، شاهد تقاضای کمی بود. با این حال، تحلیلگران می گویند که با بازگشایی چین، تقاضا برای گاز و LNG افزایش یافته و رقابت بین آسیا و اروپا برای تأمین گاز افزایش می یابد.

علاوه بر این، آب و هوا در اروپا در زمستان امسال ملایم‌تر از حد معمول بوده و باعث شده گاز کمتری برای گرمایش و تولید برق مصرف شود.

مطالعه بیشتر: نفتا چیست؟

دولت‌ها و تنظیم‌گران اتحادیه اروپا می‌گویند در حالی که از یک بحران بزرگ کمبود گاز برای زمستان امسال جلوگیری شده، اما زمستان آینده می‌تواند دشوارتر باشد.

هنینگ گلایستاین، مدیر انرژی، اقلیم و منابع گروه اوراسیا، در یادداشت اخیر بلومبرگ گفت: به نظر می رسد قیمت ها از نظر ساختاری بالاتر از قبل از حمله روسیه باقی بماند.

اروپا به افزودن ظرفیت جدید واردات LNG به ویژه در آلمان و هلند ادامه می دهد، اما اگر عرضه جهانی محدودتر شود، قیمت ها دوباره افزایش می یابد.

قیمت گاز اروپا حوالی ظهر روز چهارشنبه در آمستردام حدود 3 درصد افزایش یافت و به 58 دلار (54 یورو) رسید. قیمت‌، هفته‌ها بین ۵۳ تا ۶۴ دلار (۵۰ تا ۶۰ یورو) به دلیل ذخایر مناسب، آب و هوای معتدل و جریان پیوسته LNG باقی مانده بود.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *