اختلاف نظر بر سر سقف قیمت گاز؛ تشدید بحران انرژی اروپا

اختلاف نظر بر سر سقف قیمت گاز؛ تشدید بحران انرژی اروپا

چهار کشور اتحادیه اروپا تهدید کرده‌اند که در صورت اعمال سقف قیمت برای گاز وارداتی از روسیه، بسته‌ی طراحی شده برای مقابله با بحران انرژی فعلی (از جمله خرید مشترک گاز طبیعی و تسریع صدور مجوز برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر) را از مسیر خارج خواهند کرد.

چهار کشور بلژیک، یونان، ایتالیا و لهستان گفته اند کل بسته اقدامات مرتبط با انرژی که برای کاهش بحران انرژی در 27 کشور اتحادیه اروپا طراحی شده است را مسدود خواهند کرد، چرا که جزئیات طرح سقف قیمت گاز در بسته پیشنهادی فعلی گنجانده نشده است.

این تازه‌ترین مورد اختلافی بر سر مکانیسم سقف قیمت گاز است و تاخیرهای مداوم می‌تواند مانع از تصویب این طرح در نشست 24 نوامبر وزرای انرژی شود.

مطالعه بیشتر: ایزومریزاسیون

به گزارش رویترز، این چهار کشور خواستار یک پیشنهاد جامع و جزئی در مورد سقف قیمت از طرف کمیسیون اروپا قبل از آن تاریخ هستند. در غیر این صورت، با کل بسته اقدامات مرتبط با انرژی که در آن تاریخ برای تصویب خواهد رفت، موافقت نخواهند کرد. اقدامات بسته شامل خرید مشترک گاز توسط کشورهای اتحادیه اروپا و تسریع در صدور مجوز پروژه انرژی های تجدیدپذیر است. کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود با قول پرداختن به جزئیات سقف قیمت به آنها پاسخ داد.

با این حال، کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفته بود که ایجاد سقف قیمت گاز یقینا بر قراردادهای بلندمدت موجود تأثیر خواهد گذاشت. کارشناسان و تحلیلگران صنعت نیز سؤالاتی را در مورد امکان‌پذیری چنین سقف قیمتی مطرح کرده‌اند. این کمیسیون در عوض “مکانیسم اصلاح بازار” را پیشنهاد، و هرگز با سقف قیمت موافقت نکرد؛ اگرچه بیش از نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایده سقف قیمت گاز حمایت کرده بودند.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *