اتحادیه اروپا بدنبال ایجاد کارتل گازی

اتحادیه اروپا بدنبال ایجاد کارتل گازی

اتحادیه اروپا در پی راه اندازی اولین مناقصه برای تامین کنندگان گاز، نخستین حرکت خود را به عنوان یک گروه خریدار در بازار بین المللی گاز در ماه آینده انجام خواهد داد.
این مناقصه پس از ماه‌ها بحث و گفتگو در مورد بهترین روش تضمین تامین گاز طبیعی برای بلوک 27 عضوی به گونه‌ای است که از پیشی گرفتن برخی از کشورهای عضو از دیگر کشورها بخاطر ثروت بیشتر، جلوگیری شود.
لذا راه حل در ایجاد کارتل خریداران، یعنی خرید گاز به عنوان یک کارتل، یافت شد. به گفته بلومبرگ، اولین پیشنهادات، از سوی تامین کنندگان گاز در ایالات متحده، خاورمیانه و آفریقا قرار است در ماه ژوئن امضا شود.
یکی از اهداف کلی این تلاش، پایین نگه داشتن قیمت سوخت (بنزین) با خرید در حجم بیشتر بود. علاوه بر این، قیمت گاز طبیعی در حال حاضر بسیار کمتر از یک سال قبل است. با این حال اتحادیه اروپا نیاز به خرید گاز زیادی دارد و چنین خرید عمده ای ممکن است قیمت ها را افزایش دهد.
به گفته ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا، کل نیازهای گاز اتحادیه اروپا به اضافه چهار کشور همسایه طی سه سال آینده به 24 میلیارد متر مکعب می رسد. این مقدار زیادیست که باید در بازار جهانی عرضه شود.

مطالعه بیشتر: نفتا چیست؟

سفکوویچ در مصاحبه ای به بلومبرگ گفت: «ما به وضوح باید جریان اقتصادی را در اروپا تغییر دهیم. من معتقدم که ما در حال ایجاد یک سیستم جدید هستیم که رقابت را افزایش می دهد و تامین کنندگان جدید را وارد می کند و قیمت انرژی را پایین می آورد. از زمانی که ما این تمرین را آغاز کردیم، علاقه زیادی از سوی تامین کنندگان بین المللی ابراز شده است».
به گفته وی، حدود 50 تامین کننده برای مشارکت در خرید اشتراکی اتحادیه اروپا ابراز علاقه کرده اند. سفکوویچ همچنین گفت که علاقه به خرید مشترک از مصرف کنندگان بزرگ گاز صنعتی در اتحادیه اروپا نیز وجود دارد.
با این حال، قیمت همچنان از اهمیت حیاتی برخوردار است. به گفته سفکوویچ، اروپا برای گاز خود بسیار بیشتر از آمریکا و چین پرداخت کرده است. اگر بخواهد این بلوک رقابتی در صحنه جهانی باقی بماند، این روند باید تغییر کند.
«آنچه به طور فزاینده ای مهم است اینست که ما باید با قیمت ها کنار بیاییم. ما نمی‌توانیم اقتصاد خود را با چنین تفاوت قیمتی بزرگ در مقایسه با ایالات متحده یا چین تقویت کنیم».

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *