اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز به توافق رسید

اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز به توافق رسید

وزرای اتحادیه اروپا پس از اختلافات زیاد، سرانجام برای اعمال سقف قیمت گاز در محدوده‌ی 180 یورو در مگاوات ساعت به توافق رسیدند. این عدد بسیار کمتر از 275 یورو در مگاوات ساعت بود که در ابتدا توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود.
کشورهای حامی سقف از جمله لهستان، بلژیک و یونان پیشنهاد اولیه سقفِ خیلی بالا را کرده و گفته بودند برای مقابله با قیمت بالای گاز که امسال اروپا با آن دست و پنجه نرم کرده است، باید زیر 200 یورو در مگاوات ساعت باشد.
جالب اینجاست که آلمان نیز علیرغم اذعان بر اینکه سقف قیمت، بر توانایی اروپا در جذب گاز از بازارهای جهانی تاثیر منفی خواهد گذاشت، به حمایت از سقف قیمتی رای داده است.

طبق پیشنهاد فعلی، حتی در صورتی که قیمت پایه‌ی LNG به سطوح بسیار پایین‌تری کاهش یابد، سقف قیمت از 188 یورو در مگاوات ساعت پایینتر نخواهد رفت. اما اگر قیمت پایه‌ی LNG بالا رود، سقف نیز همراه با آن حرکت میکند تا جاییکه ۳۵ یورو با آن اختلاف پیدا کند. درواقع، این سیستم طوری طراحی شده است که بتوان بالاتر از قیمت های بازار (به منظور جذب گاز در بازارهای فشرده) نیز پیشنهاد داد.

بیشتر بخوانید:  مرکاپتان چیست؟

پس از شروع، این سقف از انجام معاملات TTF، با قیمتی بالاتر از 35 یورو بالاتر از قیمت پایه‌ی LNG جلوگیری می‌کند.
پیش از این، اتحادیه اروپا قصد داشت برای اطمینان از عدد سقف، قیمت‌های آتی گاز اروپا را به قیمت LNG در بازار اسپات مرتبط کند. در واقع، «سقف قیمت ایمن» به دو صورت فعال میشد: اول، زمانی که «قیمت تسویه مشتقه TTF در ماه اول به مدت دو هفته از 275 یورو فراتر رود» و دوم، زمانی که «قیمت‌های TTF، پنجاه و هشت یورو بالاتر از قیمت پایه‌ی LNG برای 10 روز معاملاتی متوالی باشد.
هر دو حرکت باعث ایجاد وحشت در میان معامله گران گاز شد. فدراسیون اروپایی بازرگانان انرژی گفت: «حتی یک مداخله کوچک، عواقب شدید، ناخواسته و غیرقابل برگشتی در اعتماد بازار و شفافیت ارزش گاز خواهد داشت».

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *