پاکستان، پول نفت روسیه را به یوان پرداخت می‌کند

پاکستان، پول نفت روسیه را به یوان پرداخت می‌کند

مسادیک مالک، وزیر نفت پاکستان اعلام کرد که کشورش اولین واردات نفت خام روسیه را به ارز چین پرداخت کرده است. به گفته وی، این خرید، اولین معامله دولت با دولت (G2G) بین پاکستان و روسیه، شامل 100 هزار تن نفت بود که 45 هزار تن آن قبلاً در بندر کراچی پهلو گرفته است.

تصمیم برای پرداخت به ارز چینی به جای دلار آمریکا پس از آن اتخاذ شد که روسیه در سال گذشته اعلام کرد که دیگر ارز امریکایی را به عنوان پرداخت کالاهای انرژی خود نمی پذیرد، بلکه به ارزهای چینی و اماراتی روی می آورد. علاوه بر این، روسیه پس از اعمال تحریم‌های گسترده علیه جنگ اوکراین، از سیستم‌های پرداخت جهانی تحت دلار قطع شد.

مطالعه بیشتر: هیدروکربن سنگین پتروپالایش نیک یزد کد ۹-۴۸-۶۴۷۴۲ 

ماه گذشته، گزارش مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) «با عنوان: چگونه ائتلاف سقف قیمت نفت، روسیه را بسمت کشورهای ثالث میکشاند»، نشان داد که کشورهای غربی 42 میلیارد دلار نفت خام و پالایش شدۀ روسیه را در قالب های مختلف خریداری کرده اند. هند در این مسأله پیشتاز بوده است. به عنوان مثال، صادرات گازوئیل هند در مارس 2023 نسبت به یک سال گذشته سه برابر شد و به 1 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید و گازوئیل را به یکی از بزرگترین اجزای تجارت هند و اتحادیه اروپا تبدیل کرد.

بلومبرگ تخمین زده است که روسیه به دلیل تحریم ها و رژیم جدید ارزی، تنها در سال 2022، دارایی خالص خارجی 147 میلیارد دلاری را انباشت کرده است.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *