آرامکو در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه

آرامکو در صدر فهرست ۱۰۰ شرکت بزرگ خاورمیانه

بر اساس آخرین فهرست فوربس برای 100 شرکت برتر منطقه، آرامکو بزرگترین شرکت خاورمیانه از نظر فروش، درآمد و ارزش بازار است.

آرامکو با ارزش بازار 2.1 تریلیون دلار و فروش 604.4 میلیارد دلار، با 32 شرکت سعودی دیگر در فهرست 100 شرکت برتر، جای گرفت. این امر باعث شد عربستان بیشترین نماینده را در فهرست فوربس داشته باشد. همچنین سابیک در رتبه دوم، و شرکت دولتی صنعت و معادن عربستان در رتبه 13 قرار گرفتند.

آرامکو درآمد خالص سه ماهه اول خود را 31.9 میلیارد دلار گزارش کرد که 19 درصد کمتر از سه ماهه اول سال 2022 بود؛ چرا که نگرانی های اقتصاد کلان جهانی باعث کاهش قیمت نفت بین ژانویه تا مارس 2023 شد. با این حال، رقم درآمد این شرکت هنوز از برآورد تحلیلگران 30.8 میلیارد دلاری که توسط Refinitiv تهیه شده بود، بیشتر است.

میانگین قیمت واقعی نفت خام آرامکو در سه ماهه اول سال 2023 به 81 دلار در هر بشکه کاهش یافت که در مدت مشابه سال 2022 97.7 دلار بود.

مطالعه بیشتر: هیدروکربن سنگین پتروپالایش نیک یزد کد ۹-۴۸-۶۴۷۴۲ 

آرامکو اعلام کرده بود که هزینه های سرمایه ای از 7.583 میلیارد دلار به 8.746 میلیارد دلار افزایش یافته که ناشی از هزینه های بیشتر برای افزایش ظرفیت تولید پایدار به 13 میلیون بشکه در روز و پروژه های توسعۀ گاز طبیعی است.

در همین حال، آرامکو در آستانه کاهش تولید است. عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی، کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را اعلام کرد تا از ماه آینده اجرایی شود. این امر تولید نفت این کشور را به حدود 9 میلیون بشکه در روز می رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *