زمستان نه چندان سرد و کاهش قیمت انرژی در اروپا

زمستان نه چندان سرد و کاهش قیمت انرژی در اروپا

هوای معتدل زمستانی در بسیاری از مناطق اروپا، افزایش تولید برق بادی و مصرف کمتر برق خانگی و تجاری، باعث کاهش قیمت گاز طبیعی و برق اروپا در روز سه شنبه شد.

قیمت‌ها در هاب TTF به دلیل زمستان ملایم‌تر نسبت به اوایل دسامبر و همچنان سطح مناسب ذخیره‌سازی گاز در سراسر قاره، در ظهر روز سه‌شنبه به پایین‌ترین سطح شش ماهه رسید.

گاز طبیعی TTF، صبح روز سه‌شنبه نزدیک به 85 دلار (80 یورو) در هر مگاوات ساعت (MWh) معامله شد. اوله هانسن، رئیس بخش استراتژی کالا در بانک ساکسو اظهار داشت: «کمترین قیمت شش ماهه، مازاد ذخیره‌سازی سالانه را به 325 تراوات ساعت (TWh) رساند که حدود 25 تراوات ساعت نسبت به زمستان پارسال هم بالاتر است»

مطالعه بیشتر:  مراحل تولید بنزین در پالایشگاه‌ها

یکی از تاجران در مورد تغییر قیمت گاز اروپا امروز به رویترز گفت: «به نظر می رسد که ما با نزدیک به 90 درصد ذخیره سازی کامل و دمای ملایم وارد ژانویه خواهیم شد». جورج مولر، هواشناس Refinitiv نیز انتظار دارد که آب و هوا در اروپا “معتدل تر از حد معمول و نیمه ناآرام و همراه با وزش باد باشد و تا قبل از اواسط ژانویه هیچ دوره سردتر از حد معمولی رخ ندهد.”

بر اساس گزارش زیرساخت گاز اروپا، سطح ذخیره‌سازی گاز در سراسر اتحادیه اروپا تا 25 دسامبر 83 درصد پر بود.

آب و هوای معتدل‌ و تولید بیشتر انرژی بادی نیز قیمت‌های پایه برق را در سه‌شنبه پایین آورد. قیمت‌های فرداییِ گاز در آلمان نیز بعلت قوت گرفتن انتظارات تولید بالای برق بادی و تقاضای کمتر، کاهش یافت.

قیمت گاز طبیعی در این قاره اکنون بسیار کمتر از سقف قیمتی است که اتحادیه اروپا در هفته گذشته تایید کرد. حال ضمن دو شرط، اعمال سقف آغاز می شود؛ اول، قیمت ماه آینده TTF بیش از 191 دلار (180 یورو) در هر مگاوات ساعت برای سه روز کاری باشد، و دوم، قیمت ماه آینده TTF، به میزان 37 دلار (35 یورو) بالاتر از قیمت مرجع LNG در بازارهای جهانی برای همان سه روز کاری باشد.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *