روزهای خوش نفت شیل به پایان می‌رسد؟

روزهای خوش نفت شیل به پایان می‌رسد؟

قبل از همه گیری کرونا، تولید نفت امریکا عامل 98 درصد «رشد» تولید جهانی نفت در 2018 بود. تقریباً تمام این رشد ناشی از افزایش سریع تولید نفت شیل بود که تا سال 2021، 64 درصد از کل تولید ایالات متحده را در بر میگرفت.

به گفته برخی کارشناسان، “رونق شیل ایالات متحده رسما به پایان رسیده است.” دلایل ذکر شده بیشتر به «انضباط مالی» در خصوص اختصاص هزینه های سرمایه ای به نفع سهامداران و «عدم اطمینان رگولاتوری» مربوط می شود.اما ممکن است دلیل دیگری برای کاهش تولید نفت شیل وجود داشته باشد: به اندازه‌ای که تبلیغ می‌شود، نفت شیلِ در دسترس و مقرون به صرفه وجود ندارد. دیوید هیوز، دانشمند زمین شناسی، این دیدگاه را در “بررسی واقعیت شیل 2021” ارائه کرده است.

ممکن است منابع دیگری از نفت در سرتاسر جهان وجود داشته باشد که به نحوی، کاهش رشد نفت شیل امریکا را جبران کند. اما به نظر می رسد هیچ منبع دیگری نمی تواند رشد 73 درصدی را که نفت شیل از 2008 تا 2018 رقم زد، دوباره تکرار کند.

به نظر می رسد نه شرکت های نفت شیل ایالات متحده و نه اوپک آماده افزایش قابل توجه تولید نیستند. روسیه نیز، تحت تحریم های شدید قرار دارد و ممکن است به این زودی نتواند نفت بیشتری صادر کند. به هر حال، این سرآغاز راهیست که احتمالا برای مدت طولانی باید طی شود. ممکن است چند سال طول بکشد تا مشخص شود که آیا نوامبر 2018 اوج تولید نفت تمام دوران بوده است یا خیر.

بیشتر بخوانید:  هیدروکربن سنگین چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *