درآمد نفتی 34 میلیارد دلاری برای آذربایجان در 2022

درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری برای آذربایجان در ۲۰۲۲

آذربایجان به لطف توافقی که با اتحادیه اروپا در سال گذشته در میانۀ تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم های ناشی از آن انجام داد، درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز خود را افزایش داده است.

بر اساس آخرین اطلاعات کمیته گمرک آذربایجان، این کشور در 11 ماه سال 2022 تنها 33.6 میلیارد دلار از محل صادرات نفت و گاز به دست آورده است که 2.2 برابر بیشتر از درآمدهای مربوط به مدت مشابه سال 2021 است. همین داده ها وابستگی شدید اقتصاد آذربایجان به درآمدهای نفت و گاز را تأیید می کند که 92.6 درصد از کل درآمدهایش را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید:  مرکاپتان چیست؟

آذربایجان از مزایای قرارداد انرژی که در ماه ژوئیه با اتحادیه اروپا امضا کرد، بهره می برد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی خود به گاز روسیه بود و قراردادی را با آذربایجان امضا کرد که قرار بود در نهایت شاهد دوبرابر شدن جریان گاز روسیه توسط آذربایجان باشد. بر اساس این سند، انتظار می رود آذربایجان تا سال 2027 صادرات خود به اروپا را از طریق کریدور گاز جنوبی به 20 میلیارد متر مکعب در سال افزایش دهد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در آن زمان در باکو گفت: «اتحادیه اروپا برای دور شدن از سوخت‌ روسیه در حال باز کردن فصل جدیدی در همکاری انرژی با آذربایجان است».

اما اپوزیسیون سیاسی و جامعه مدنی آذربایجان مدت‌هاست میگویند ثروت نفت و گاز به رفاه اجتماعی بالاتر منجر نشده و تنها خوراک فساد فراهم شده است. بر اساس گزارش کمیته آمار این کشور، قیمت شاخص مصرف کننده (CPI) در 11 ماهه اول سال 2022، 13.8 درصد افزایش یافته که نسبت به سال قبل 6.2 درصد بیشتر است.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *