اقلیم کردستان با بغداد برای صادرات نفت به توافق رسید

پس از اینکه مقامات اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق به توافق اولیه برای شروع مجدد صادرات دست یافتند، نفت منطقه کردستان ممکن است به زودی در این هفته به خطوط صادراتی جاری شود.

لاوک غفوری، رئیس امور رسانه‌های خارجی دولت اقلیم کردستان در پیامی توئیتری نوشت: پس از چند جلسه بین دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال، توافق اولیه برای از سرگیری صادرات نفت به طور مشترک از طریق جیهان [در ترکیه] در هفته جاری حاصل شد.

غفوری گفت این توافق تا زمانی که پارلمان عراق قانون جدید نفت و گاز را که بر صادرات نفت و درآمد اقلیم کردستان عراق حاکم است، تصویب نکند، به قوت خود باقی خواهد ماند. با این حال، ترکیه که بلافاصله پس از صدور حکم دادگاه خط لوله صادرات را تعطیل کرده بود، باید از سرگیری توافق را تایید کند.

در 25 مارس، اتاق بازرگانی بین‌المللی به نفع عراق علیه ترکیه در مناقشه بر سر جریان‌ نفت از کردستان رای داد که منجر به تعطیلی خط لوله ترکیه از مرز فیش خابور تا بندر جیهان شد. عراق استدلال کرده بود که ترکیه نباید اجازه صادرات نفت کردستان از طریق خط لوله عراق-ترکیه و جیهان را بدون تایید دولت فدرال عراق بین سال‌های 2014 تا 2018 میداد.

مطالعه بیشتر: هیدروکربن سنگین پتروپالایش نیک یزد کد ۹-۴۸-۶۴۷۴۲ 

در حالی که بغداد و اربیل سالها بر سر صادرات نفت یکجانبه دولت اقلیم کردستان، که بازار نفت دولت فدرال عراق (SOMO) را دور می زند، با هم درگیر بوده اند، این وضعیت یک سال پیش، زمانی که دادگاه عالی عراق حکم یک قانون نفت و گاز در سال 2007 را صادر کرد، به شدت تشدید شد. از زمان انتخاب دولت جدید عراق در پاییز، و تا همین هفته گذشته، بغداد در حال کاهش جنگ حقوقی خود با اقلیم کردستان بوده است.

در حالیکه این هفته امید میثرود صادرات از سر گرفته شود، تعطیلی خط لوله جیهان در هفته گذشته باعث شد برخی از شرکتهای نفتی به دلیل کمبود ظرفیت ذخیره سازی، تولید خود را تعطیل کنند. شرکت DNO ASA مستقر در نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که تعطیلی متناوب میادین نفتی را بدلیل تعلیق خطوط صادراتی آغاز کرده است.

این حکم بین المللی حدود 450 هزار بشکه در روز (0.5 درصد از عرضه جهانی نفت) را از بازار خارج میکند. هفته گذشته، این مقدار یکی از دلایل افزایش قیمت نفت خام شد.منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *