صادرات نفت از روسیه به چین؛ از دریا افزایش و از خط لوله، ثابت

صادرات نفت از روسیه به چین؛ از دریا افزایش و از خط لوله، ثابت

روز سه شنبه، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در همایش تجارت انرژی روسیه و چین بهمراه وزرای خود دیدار و گفتگو کردند.

به گفته هوانگ یونگژانگ، معاون شرکت ملی نفت چین (CNPC)، صادرات نفت روسیه به چین از طریق خط لوله نفت سیبری شرقی – اقیانوس آرام (ESPO) بین ژانویه تا اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 ثابت بود.

هوانگ به نقل از خبرگزاری روسی تاس در همایش انرژی روسیه و چین گفت: روسیه در ده ماهه نخست سال جاری 33.26 میلیون تن (600 میلیون بشکه) نفت از طریق خط لوله به چین ارسال کرده است.

در حالی که تحویل نفت از طریق خط لوله در سال جاری اساساً بدون تغییر مانده، چین واردات دریایی خود از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. پکن و هند اکنون به عنوان خریداران اصلی نفت روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین ظاهر شده‌اند؛ چرا که خریداران غربی از خرید نفت روسیه دوری کرده و خود را برای اعمال تحریم از 5 دسامبر آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  مرکاپتان چیست؟

درست قبل از ممنوعیت و سقف قیمتی اتحادیه اروپا و گروه G7 برای نفت روسیه، برخی از خریداران چینی برای خرید محموله های روسی تردید کرده اند؛ چرا که منتظر جزئیات در مورد نحوه اجرای سقف قیمت هستند.

جولیان لی، استراتژیست نفتی بلومبرگ، اخیرا در تحلیلی نوشت هم چین و هم هند اکنون خواهان تخفیف های هنگفت برای خرید نفت روسیه هستند. وی خاطرنشان می کند که در حال حاضر چین و هند حدود دو سوم صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا را به خود اختصاص داده و خریداران آسیایی در حال اعمال قدرت چانه زنی بر روی روسیه هستند. اگر روسیه می خواهد به فروش نفت به مشتریان اصلی و جدید خود ادامه دهد، باید با تخفیف های زیادی که دو خریدار درخواست می کنند مقابله کند.

تا پایان هفته گذشته، معیار نفت خام روسیه، اورال، 52 دلار در هر بشکه معامله شد که 33.28 دلار نسبت به نفت برنت تخفیف دارد. مقایسه این عدد با میانگین تخفیف 2.85 دلاری اورال به برنت در سال 2021 قابل توجه و جالب است. طبق برآورد بلومبرگ، این تخفیف هنگفت هر ماه حدود 4 میلیارد دلار عدم النفع برای کرملین به همراه دارد.

منبع : oilprice

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *