,

ریفرمینگ چیست ؟

ریفرمینگ

ریفرمینگ (Reforming):

این فرایند معمولا در پالایشگاهها برای تولید سوخت با عدد اکتان بالاتر استفاده می­شود. در این فرایند تعداد اتم های کربن در خوراک و محصول یکسان بوده ولی تعداد اتم های هیدروژن تغییر می کند. ریفرمینگ مانند کراگینگ ممکن است حرارتی یا کاتالیستی باشد. کاتالیست های این فرایند معمولا دو عاملی و عموما پلاتین و آلومینا می­باشند.

ریفرمینگ کاتالیزوری:

ریفرمینگ کاتالیزوری یکی از واحدهای اساسی هر پالایشگاه است که هدف آن افزایش عدد اکتان بنزین است. از سال 1930 با کاربرد کاتالیزورهای جامد در صنعت نفت، کوشش هایی در جهت راه اندازی واحدهای ریفرمینگ کاتالیزوری انجام شد ولی بهره برداری عملی و صنعتی از ریفرمینگ در سال 1949 به وسیله شرکت یو.اُ.پی، تحت عنوان پلاتفرمینگ صورت گرفت. پس از آن با گسترش صنایع اتومبیل سازی و استفاده از موتورهای بنزینی با نسبت تراکم بالا، تقاضا برای سوخت های با عدد اکتان بالا افزایش یافت و به این ترتیب روز به روز براهمیت ریفرمینگ افزوده شد. در سال های اخیر به دلایل زیر تحولاتی در فرایند ریفرمینگ ایجاد شده است.

الف– مبارزه با آلودگی محیط زیست و لزوم کاهش و یا حذف ترکیبات سرب دار بنزین ها

ب- توسعه روزافزون صنعت پتروشیمی و نیاز به آروماتیک هایی نظیر بنزن، تولوئن و زایلن که از طریق ریفرمینگ تولید می شوند

ج- ارائه فرمول­های جدید جهت ساخت کاتالیزورهای ریفرمینگ

د- ارائه تکنولوژی بستر متحرک کاتالیزوری جهت فرآیند ریفرمینگ

خوراک واحدهای رفرمینگ، بنزین سنگین و نفتاست و فاصله جوش این خوراک در محدوده 12080 درجه سانتی گراد قرار داردکه با توجه به شرایط هر پالایشگاه می­تواند اندکی تغییر کند. رفرمینگ برش های سبک به علت تمایلشان به تجزیه و ایجاد بوتان و گازهای سبکتر مقرون به صرفه نیست. همچنین هیدروکربن هایی که بالاتر از 210 درجه سانتی گراد می جوشند به علت شکسته شدن پی در پی و تولید زیاد کربن، برای رفرمینگ مناسب نیستند.

خوراک ریفرمینگ از هیدروکربن های مختلف پارافینی، نفتنی، آروماتیک و بندرت اولفینی شامل 5 تا 10  تشکیل شده است.

فراورده اصلی ریفرمینگ بنزینی است با عدد اکتان بالا که با سایر بنزین ها ی پالایشگاهی مخلوط می شود. نقطه جوش نهایی این فراورده 10 تا 30 درجه سانتی گراد بالاتر از خوراک است. یکی از فراورده های جانبی واحد ریفرمینگ هیدروژن است که علاوه بر مصرف در خود واحد در بعضی دیگر از واحدهای پالایشگاهی نیز استفاده می­شود. همچنین گازهای سبک پروپان و بوتان نیز در این واحد تولید می شوند که به علت خلوص بالا می­توانند مستقیما در سایر واحدها مورد استفاده قرار گیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *