انواع حلال وایت اسپریت

انواع حلال وایت اسپریت

حلال ها موادی هستند که قابلیت حل کردن سایر مواد را دارند و در صنایع مختلف مانند رنگ سازی، چاپ، پلاستیک سازی، لاستیک سازی، داروسازی و آرایشی بهداشتی استفاده می شوند. حلال ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: حلال های آلی و حلال های آبی. حلال های آلی موادی هستند که دارای کربن و هیدروژن هستند و با آب نامحلول یا کم حلال هستند و حلال های آبی موادی هستند که با آب قابل حل یا ترکیب هستند.

وایت اسپریت یک نوع حلال آلی است که از پالایش نفت خام به دست می آید. وایت اسپریت گروهی از هیدروکربن های سبک با زنجیره کربن 5 تا 12 است که در بخش بالای برج تقطیر پالایشگاه جداسازی می شود. وایت اسپریت برای حل کردن رنگ ها، چسب ها، موم ها، رزین ها، وارنیش ها و سایر مواد آلی استفاده می شود.

انواع حلال که از وایت اسپریت ساخته می شوند

براساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، وایت اسپریت را می توان به چهار نوع تقسیم کرد:

• وایت اسپریت نوع 1: این نوع وایت اسپریت دارای بوی تند و نفوذ کننده است و حاوی حدود 20 درصد آروماتیک (هیدروکربن های دارای حلقه بنزن) است. این نوع وایت اسپریت برای حل کردن رنگ های روغنی، چسب ها و موم ها مناسب است.

• وایت اسپریت نوع 2: این نوع وایت اسپریت دارای بوی کمتری است و حاوی حدود 10 درصد آروماتیک است. این نوع وایت اسپریت برای حل کردن رنگ های آکریلیک، پلی استر و الکید مناسب است.

• وایت اسپریت نوع 3: این نوع وایت اسپریت دارای بوی بسیار کم یا بدون بو است و حاوی حدود 1 درصد آروماتیک است. این نوع وایت اسپریت برای حل کردن رنگ های آب پایه، لاتکس و پلی وینیل استات مناسب است.

• وایت اسپریت نوع 4: این نوع وایت اسپریت دارای خصوصیات خاصی است که برای کاربردهای خاص طراحی شده است. مثلا، ممکن است دارای خاصیت ضد خوردگی، ضد جلا، ضد الکترواستاتیک یا ضد باکتری باشد.

برای مطالعه مقالات بیشتر در رابطه با وایت اسپریت یا حلال 402 و همچنین مشاهده محصولات ما، صفحات دیگر پتروپالایش نیک یزد را بررسی کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *